patička

Do motoru se olej nad rysku neleje

Nelekejte se, jste pořád na webu čínské medicíny a cílem je objasnit to, že jak nedostatek, tak i nadbytek oleje (v našem případě nadbytek YIN), škodí.

(kopíruji z příspěvku uživatele PJanda z diskuse na webu garaz.autorevue.cz):
Příliš mnoho oleje může byt stejný problém jako příliš málo. Většina lidi žije v tom, že "dá trochu více a alespoň nebude muset dolévat", ale to je velký omyl. Nevím, jak velký problém mohou byt 3 mm nad rysku u Altey, není to mnoho, ale horní ryska značí hladinu, při které nehrozí přeplnění klikové skříně. Opak může mít několik nepříjemných následků. Prvním je, že stálý kontakt klikového hřídele s olejem způsobí jeho "zpěnění" v klikové skříni, tím pochopitelně i ztrátu tlaku, mazací schopnosti a poškození klíčových částí motoru. Druhým problémem je samotné zvýšené mazání klikového hřídele, ojnic atd. Motor je poměrně křehká soustava, ve které všeho moc i málo škodí a s olejem to není jinak. Přebytečné mazání způsobuje zvýšené namáhání dotčených částí, i v tomto směru je "kontakt s nečekaným olejem" problém. Říká se, že již jen samotný zvýšený ostřik klikového hřídele může byt pozorovatelny na sníženém výkonu motoru. Třetí věcí je vznik příliš vysokého tlaku v klikové skříni. To opět způsobuje zvýšené namáhání součástí motoru a dříve nebo později vede k poškození těsnosti celé soustavy a unikum oleje - těsnění, gufera atd. nejsou s to dlouhodobě vyššímu tlaku odolávat. To první je ve Vašem případě velmi nepravděpodobné, neb to chce opravdu přelít hodně, další negativní efekty jsou ale v nějaké míře nevyhnutelné již od minimálního přelití - horní ryska opravdu není pro srandu. Upřímně? Rychle bych olej upustil, obzvláště jestli jezdíte rychleji, vliv na zvýšené opotřebení motoru může být nemalý. V mládí jsem pár motoru postavil (skončil jsem u škodováckých 742.135 a 781.135, takže žádné Ferrari:) a setkal jsem se s motory vážně poškozenými právě vysokou hladinou oleje, takže bych to opravdu nepodceňoval. Kdysi jsem si z nepozornosti sám v jednom autě nalil oleje více a raději jsem hned u pumpy pomoci měrky a papíru "odsával":) Možná to přeceňuji, ale faktem je, že je to riziko a zbytečné, takže bych jej určitě nepodstupoval...

detail