patička

Stravování dle ročních období

Zde se časově shoduje TCM a křesťanství, neboť dle TCM je tzv. 5 ročních období - jaro, léto, pozdní léto, podzim, zima a mezi nimi je vždy přechodová fáze, trvající cca 18 dnů, tzv. DOJO období. Dodržovat „půst“ čili určité stravovací omezení v této přechodové fázi DOJO je více než klíčové, neboť právě v této době se „vaří voda“ a „láme chleba“ na další období. Pokud však nedodržíme určité stravovací zásady v tomto časovém úseku, náš organismus nezvládne až tak hladce „přechod“ z jednoho období do druhého, což se v organismu projeví jako metabolický nesoulad a v praxi vede i k různým fyzickým a psychickým potížím. A přitom je to vcelku jednoduché - stačí dodržovat určitá pravidla, viz Harmonické stravování.

Jaro (21.3. – 20.6.)

odpovídá elementu Dřeva a z pohledu lidského vývoje porodu a dětství. V rámci dne jaro představuje ráno. Je charakterizováno rychlým růstem a vývojem. Jinový orgán elementu Dřevo jsou játra GAN a jangový orgán žlučník DAN. Úkolem jater GAN v organizmu je příjem a zpracování energie a játra podle TCM také řídí svalové napětí a zrak. Na jaře je ideální lehce stravitelná potrava kyselé chuti, která podporuje energii jater a jídla s pohybem vzhůru. Při sklonech k napětí až stagnaci jaterní energie GAN QI ZHI jsou potom vhodné i potraviny přirozeně sladké chuti. Ideální podporou jater a žlučníku na jaře jsou také odlehčovací dny s vyloučením mléka a mléčných výrobků. V tomto ročním období je třeba omezit solení, alkohol a těžká a tuční jídla. Nejvhodnější kuchyňská úprava je napařování.

Stručný příklad potravin typických pro element dřevo:

Obiloviny: pšenice, špalda, sladká rýže, kuskus
Luštěniny: žlutá sója
Zelenina a ovoce: pickles (nakládaná zelenina), naklíčené obilí a luštěniny, rašící výhonky (vojtěška, řeřicha, fazole mungo), čerstvé bylinky, saláty, ovoce kyselejší chuti (jablka, višně), ředkvičky, dýně, kedlubny, brokolice, čínské zelí
Živočišné bílkoviny: zakysané mléčné produkty, slepičí vejce
Ostatní: mátový, meduňkový nebo slézový čaj

Léto (21.6. – 15.8.)

je zastoupeno elementem Ohně a v lidském životě představuje čas růstu a dospívání, v jednom dnu zastupuje dobu oběda. Oheň znamená teplo a světlo, v organizmu jej vyjadřují orgány srdce XIN a tenkého střeva XIAO CHANG. Potraviny podporující element Ohně jsou hořké chuti, vysušují, snižují napětí v organizmu, usnadňují trávení a mohou být nápomocné při řešení nadváhy. Příkladem takovýchto potravin jsou tmavě zelené listy salátů a divokých bylinek. V létě jsou nejvhodnější lehká studená anebo jen krátce tepelně upravovaná jídla. Vynechejte dlouhé vaření, pečení a smažení. Při přípravě jídel omezujte sůl a naopak používejte větší množství tekutin. Zmrzliny a ledové nápoje nejsou ani v létě vhodné, neboť oslabují naše trávení a především chladná energie působí adstringentně, tj. stahuje tělo, což může vyvolat zadržování tekutin (potu a horka) uvnitř těla. Při studiu jednotlivých doporučení čínské dietologie je třeba vždy mít na paměti, že veškerá doporučení se týkají energií u zdravých a přirozených potravin, tj. ne dnes nepřirozených koncentrátů jakými například jsou cukrovinky, přesolené brambůrky anebo mražené krémy. Rovněž omezíme tuky a solení. Nejvhodnější kuchyňskou úpravou je šetrné smažení.

Stručný příklad potravin typických pro element Oheň:

Obiloviny: pohanka, amarant, rýže
Luštěniny: červené fazole, zelený hrášek, čočka
Zelenina a ovoce: špenát, kapusta, čekanka, rukola, mangold, listy pampelišky, brusinky, listový salát
Živočišné bílkoviny: grilované maso
Ostatní: oregano, muškát, kakao, skořice, červená paprika, sójový olej, zelený čaj (Čaj básníků života - kód 800)

 

Pozdní (babí) léto (16.8. – 22.9.)

je doba dozrávání, úrody a rovnováhy. Tento čas představuje střed všeho dění, v lidském životě "úrodu" a plné užívání si toho co jsme dosáhli. Zastupujícím elementem je Země. V průběhu dne země představuje odpoledne. Země je vyjádřena sladkou chutí (nejedná se však o cukrovinky, koláče či Coca-Colu - zde jde o přirozenou sladkost ovoce, zeleniny a obilovin!) a prakticky představuje velkou část běžné každodenní stravy. Podle TCM Země rozděluje tekutiny v organizmu, zajišťuje elasticitu tkání a svalů, zvlhčuje, přináší pocit nasycení. Žaludek WEI, slezina PI a slinivka jsou zastupující orgány Země, jejichž hlavním úkolem je trávení a vstřebávání, tj. praktické získávání energie z přijaté stravy. Energetickou rovnováhu žaludku a sleziny poškozuje rychlé jezení, fast food strava (hamburgery apod.), chemická aditiva v potravinách i potraviny, oslabené dlouhým transportem. Naopak příznivě na naše trávení a uvedené orgány působí, jíme-li s chutí a v klidu. Nejvhodnější kuchyňskou úpravou je krátké povaření (do 10ti minut).

Stručný příklad potravin typických pro element Země:

Obiloviny: sladká rýže, slzovka (Bioslzovka - Bílá perla východu - kód 910), jáhly, ječmenné kroupy, kukuřice, quinoa, amarant
Luštěniny: hrách, cizrna, fazole azuki
Zelenina a ovoce: sladce chutnající druhy zeleniny jako dýně a mrkve, sladká jablka, hrušky, kukuřice, švestky, brambory a sladké brambory
Živočišné bílkoviny: kozí mléko, smetana, tofu
Ostatní: oleje, vanilka, med, rozinky, mandle, tofu, ořechy, sezam, med, ječný slad (Sladěnka nebo Sladovit), máslo

 

Podzim (23.9. – 20.12.)

je doba sklizně, ale také představuje pomalé rozloučení se s létem, smutek. V průběhu každého dne podzim představuje večer. Zastupujícím elementem je Kov a z orgánů jsou to plíce FEI a tlusté střevo DA CHANG. Energie čchi QI se stahuje dovnitř a dolů. Element Kovu je ve stravě vyjádřen ostrou chutí, která rozproudí energii v organizmu. K typickým potravinám elementu Kov patří například zázvor a nápoje z něj. Obecně se podle TCM na podzim a v zimě mají podávat především jídla delší dobu vařená, jídla bohatší na energii, neboť organismus si dělá zásoby na zimu. Abychom se vyhnuli převaze sucha ZAO v organismu (jež může způsobit různé ekzémy), jíme více houby, ořechy a semínka. Nejvhodnější kuchyňskou úpravou je delší vaření.

Stručný příklad potravin typických pro element Kov:

Obiloviny: dlouhozrnná rýže, ječmen, ječmenné kroupy, pšenice
Luštěniny: bílé fazole, slzovka (Bílá perla východu - kód 910)
Zelenina a ovoce: ředkvičky, ředkve, pórek, mrkev, kedlubny, cibule, křen, pažitka, česnek, banány, dýně, špenát, kyselá jablka, zelená listová zelenina, pastiňák
Živočišné bílkoviny: sýry s modrou plísní, zaječí maso, tofu
Ostatní: mátový čaj, chilli, ořechy, semínka, houby (hlíva, žampiony…), ječmenný slad (Sladěnka či Sladovit)

 

Zima (21.12. – 20.3.)

je symbolizována elementem Vody. V životě člověka tento element představuje stáří a klid, ale také moudrost a vnitřní bohatství. V rozsahu dne element Vody zastupuje noc. Typickou chutí je slaná, jež najdeme ve všech "mořských" produktech. Je to období ukládání zásob a regenerace. Nedoporučují se ostrá, kořeněná jídla, která „vytahují“ jang na povrch. Odpovídající orgány ledviny SHEN a močový měchýř PANG KUANG jsou zvláště citlivé na prochladnutí, a proto je třeba v zimě tyto ochraňovat pomocí zahřívajících jídel (a teď si představte, co v našem těle nadělá všechno to tropické ochlazující ovoce anebo zmrzliny pojídané v zimě!). Z tohoto pohledu jsou i původně u nás typické "křížaly" v zimě energeticky vhodnější než čerstvé ovoce. Dobře ochráněné a v teple udržované ledviny nám zajišťují vitalitu. Měli bychom konzumovat hlavně potraviny, podporující jin (hořká a slaná). K ideálním zimním jídlům patří nejrůznější polévky, "jídla vařená v jednom hrnci", zapečená jídla, kompoty a vařené obiloviny. Typické potraviny Vody jsou mořské i sladkovodní ryby. Nejvhodnější kuchyňskou úpravou je pečení.

Příklad potravin typických pro element Voda:

Obiloviny: divoká rýže, ječmenné kroupy
Luštěniny: sója
Zelenina a ovoce: lilek, zelí, dýně
Živočišné bílkoviny: losos, sardinky, tuňák, makrely, krabí maso
Ostatní: mořské řasy, mořská sůl, minerální vody, skořice, hřebíček, zázvor, anýz


 

Mezi jednotlivými ročními obdobími zůstává cca 18 nezařazených dní. Jedná se o tzv. DOJO. V těchto dnech vládne element Země (dráha sleziny a žaludku) a harmonicky převádí jedno roční období do druhého. Toto období je neobyčejně vhodné právě k detoxikaci a současně tím i k posílení sleziny a žaludku. Nejlepšími pomocníky nám budou potraviny elementu Země (potraviny se sladkou či fádní chutí a žlutou barvou). Většina potravin by se měla vždy (nejen v DOJO fázi) konzumovat v uvařeném, nikoliv v syrovém stavu. Lehké povaření usnadňuje trávení a živiny v potravě obsažené v potravě se pak i snáze vstřebávají.


DO(JO)poručené potraviny

Jídla, která posilují dráhu sleziny PI, neboť vyživují energii čchi QI a krev XUE a vylučují nadměrné a škodlivé vlhko SHI, horko RE a hlen TAN z organismu, jsou tato:

  • veškeré pícniny - slzovka - Nápoj čínských MUDRců (kód 900), Bioslzovka Bílá perla východu (kód 910), jáhly, pohanka, cizrna   (falafel, hummus), kukuřice (polenta), quinoa, amarant, rýže celozrnná, natural, Basmati, černá, červená či dlouhozrnná (vždy však rýži jen lehce povařit tzv. „al dente“, ne rozvařit. Též nepoužívat rýži předvařenou či bílou kulatozrnou rýži)
  • zelenina - sladce chutnající druhy zeleniny jako jsou dýně (Hokaido), cukety, mrkev, sladké brambory (batáty), topinambury, maniok (Nápoj nebeské víly - kód 888)
  • veškeré luštěniny (čočka, hrách, fazole...)
  • obiloviny (optimální je oves, neboť obsahuje ze všech obilovin nejméně lepku), ječné kroupy, ječné těstoviny
  • koření (koriandr, petržel, majoránka, saturejka, oregano, fenykl, římský kmín, pískavice řecké seno, kari listy, muškátový oříšek, skořice, zázvor, lékořice, vanilka)
  • ovoce - rozinky, mandle, ořechy, sladká jablka, granátová jablka
  • ostatní - tofu, ječný slad (Sladěnka nebo Sladovit)

Další zásadou je střídmost, pestrost, pravidelnost, nejíst ve spěchu, ve stresu, jíst s radostí, v příjemném prostředí, jíst jen tolik, kolik potřebujeme, vyhýbat se hladovění i přejídání, vařit jednoduchá jídla a nemíchat příliš chutí dohromady (jako kočička s pejskem při vaření dortu…).

 

Zátěže nesmí převzít otěže

Jídla, která nejvíce zatěžují dráhu sleziny PI, neboť přinášejí nadměrné vlhko SHI, horko RE a hlenem TAN do organismu, jsou tato:

  • veškerá jídla z bílého cukru (tj. sladkosti, cukrovinky, čokolády)
  • veškerá jídla z bílé mouky (chléb, pečivo, těstoviny…)
  • veškeré výrobky z pasterizovaného kravského mléka (mléko, šlehačka, tavené sýry, dlouhotrvanlivé jogurty, lipánky, nepřepuštěné máslo...). Naopak nepasterizované či domácí mléko a čerstvé výrobky z něho v malé míře jsou prospěšné (čerstvé přírodní sýry, jogurty, podmáslí, tvaroh…)
  • veškerá pečená, smažená, grilovaná a fritovaná jídla (masa, sýry, hranolky, steaky...)
  • veškerá syrová zelenina a syrové ovoce (vždy by se měly konzumovat lehce podušené, povařené…)
  • veškeré chladné nápoje (z ledničky, s kostkou ledu…) veškeré sladké nápoje (limonády, koly, džusy…), zmrzlina (pokud možno ji konzumovat s kořením kupř. skořicí či trochou alkoholu…).

Většina potravinových alergií se dle TCM projevuje jako určitá forma nedostatečnosti energie čchi sleziny PI QI XU s horkem RE nebo vlhkem SHI nebo hlenem TAN. Není proto divu, že výše zmíněné potraviny, které jsou povětšinou zvlhčující a zahleňující, mají největší tendenci vyvolávat tyto alergie! Znáte sice ta ustálená česká rčení (Mlíko - do rakve víko… Cukr - tichý zabiják…Kdo pojídá hodně bílé mouky, ten bude brzy na prkně…), která mají však své opodstatnění při kvantitativní (nadměrném či jednostranném příjmu) nebo kvalitativní (chemicky ošetřené či chemicky zpracované) dysharmonii (viz Nejčastější stravovací potíže).

 

Neznamená to však naprostý zákaz jídel z této skupiny! - pouze jejich omezení v rozumné míře tak, aby se člověk cítil spokojený a tedy i zdravý.


Chutná strava nemusí být vždy hutná

Zdá se vám to, že je nemožné se takto zdravě v Čechách stravovat? Stačí navštívit nejbližší prodejnu zdravé výživy, farmářské trhy, bioprodejny či vegetariánskou restauraci a vaše srdce jistě zaplesá nad nabídkou biopotravin, o nichž jste dříve neměli ani ponětí. Jde jen o to více se o tuto problematiku zajímat a nenechat se odradit či znechutit tzv. českými jedlíky ze svého okolí. Koneckonců toto jsou jen všeobecná doporučení, nejedná se o žádnou univerzální a jedině správnou dietu, vždy je vše individuální - co vyhovuje jednomu, nemusí též vyhovovat druhému. Každý si musí vysledovat svůj jídelníček sám a naučit se vycítit jakýmsi šestým smyslem, co mu prospívá a co ne. K tomu slouží i tato doporučení, která jsou vysledována čínskými lékaři po tisíciletí. Staří Číňané nenařizují žádnou askezi, nic nezakazují ani neupřednostňují, jen doporučují tak, aby vše bylo ku prospěchu a zdraví člověka. Proto i jejich zákonitosti jsou zcela logické, kupř. v zimě by se mělo jíst více masa, které zahřívá organismus, naopak v létě zase více ovoce a zeleniny, které organismus ochlazuje apod.

Více viz Zdravý pohled na zdravé stravování.

MUDr. Petr Hoffmann

 

detail